Firmy, które chcą skutecznie sprzedawać swoje produkty muszą zadbać zarówno o tak zwany brand, jak i branding. Dlaczego jest to aż takie ważne i w jaki sposób przeciętny odbiorca może postrzegać markę i brand produktu? Warto przyjrzeć się bliżej tego typu kwestiom.
Brand
Na początek warto wyjaśnić pojęcie ukryte za słowem brand. Brand to obietnica składana klientowi – kryje się za tym to jakie korzyści otrzyma osoba, która zakupi dany produkt oraz jakie wartości są tożsame z danym produktem konkretnej marki. W kontekście brandu nie sposób nie wspomnieć również o pojęciu marka. Marka wchodzi w skład brandu i obejmuje werbalne lub graficzne oznaczenie produktu lub usługi. Mocny brand w łatwy sposób zapada w pamięć i pozwala bezbłędnie odróżnić się na tle innych. Przykładowo trudno pomylić charakterystyczne, nadgryzione jabłko w logo firmy Apple, które kojarzy się przede wszystkim z wysokiej jakościami produktami.
Branding
Pod pojęciem branding określa się cały proces związany z kreowaniem marki. Jest to więc technika marketingowa polegająca na tym, aby ukształtować w świadomości potencjalnych klientów pozytywny wizerunek marki, wspomóc proces związany z łatwiejszą identyfikacją produktów na tle konkurencji oraz wywołać u odbiorców pozytywne skojarzenia.
Branding tylko z dobrze opracowanym brandem
Wiele osób dokonuje zakupów na podstawie własnych odczuć, skojarzeń, przekonań. Mało osób ma tak naprawdę czas, aby dokonać analizy i znaleźć produkt, który autentycznie spełnia ich potrzeby – zwykle decyzja jest podjęta pod wpływem impulsu, reklamy telewizyjnej, ciekawego sloganu reklamowego, czy nawet przyjaźnie wyglądającego logo na opakowaniu produktu. Z tego też względu tak bardzo ważne jest to, aby na początek firma poświęciła dość czasu, aby wypracować jak najlepszy brand pasujący do branży, wyróżniający się pomiędzy konkurencyjnymi produktami, wywołujący pozytywne skojarzenia również z przyszłościowym planem na ekspansję na rynki zagraniczne. Istotne przede wszystkim jest to, aby brand z którym firma ma związać swoją strategię marketingową wzbudzał pozytywne wrażenia w wyobraźni klientów oraz działał w przewidywalny sposób na ich emocje. Skąd jednak pewność, że dany brand będzie idealnym rozwiązaniem? Będzie można przekonać się o tym w momencie w którym konkurencja przewyższy jakością lub technologią produkty naszej firmy. Jeśli mimo to klienci pozostaną wierni marce to znak, że tak wypracowany brand jest w stanie generować przychody pomimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej.